Solutii de contabilitate profesionale
pentru afacerea Dvs.
Sunati-ne la (+40) 744-356-339
office@expconta.ro
 
 

Noutati

MODIFICAREA REGLEMENTARILOR CONTABILE DE LA 1 IANUARIE 2014:

Ordinul nr. 1898/2013 pentru modificarea si completarea Reglementarilor contabile conforme cu directivele europene, aprobate prin Ordinul ministrului finantelor publice nr. 3.055/2009 a fost publicat in M.Of.nr. 727 din 26.11.2013.

Prevederi:

- Din punct de vedere contabil, sediile permanente din România care apartin unor persoane juridice cu sediul în strainatate reprezinta subunitati fara personalitate juridica ce apartin acestor persoane juridice si au obligatia întocmirii situatiilor financiare anuale si a raportarilor contabile cerute de Legea nr. 82/1991, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare
    În situatia în care persoana juridica cu sediul în strainatate îsi desfasoara activitatea în România prin mai multe sedii permanente, situatiile financiare anuale si raportarile contabile cerute de legea contabilitatii se întocmesc de sediul permanent desemnat sa îndeplineasca obligatiile fiscale, acestea reflectând activitatea tuturor sediilor permanente.”
- La punctul 34, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:

“(1.1) Veniturile sunt recunoscute în contul de profit si pierdere atunci când se poate evalua în mod credibil o crestere a beneficiilor economice viitoare legate de cresterea valorii unui activ sau de scaderea valorii unei datorii. Recunoasterea veniturilor se realizeaza simultan cu recunoasterea cresterii de active sau reducerii datoriilor (de exemplu, cresterea neta a activelor, rezultata din vânzarea produselor sau serviciilor, ori descresterea datoriilor ca rezultat al anularii unei datorii).
Cheltuielile sunt recunoscute în contul de profit si pierdere atunci când se poate evalua în mod credibil o diminuare a beneficiilor economice viitoare legate de o diminuare a valorii unui activ sau de o crestere a valorii unei datorii. Recunoasterea cheltuielilor are loc simultan cu recunoasterea cresterii valorii datoriilor sau reducerii valorii activelor (de exemplu, drepturile salariale angajate sau amortizarea echipamentelor).”
• La punctul 51, alineatul (8) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(8) În cazul valorilor mobiliare pe termen scurt care nu sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, precum si al valorilor mobiliare pe termen lung, costul de achizitie include si costurile direct atribuibile achizitiei lor.”
• Punctul 92 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“92. -(1) Imobilizarile corporale reprezinta active care:
a) sunt detinute de o entitate pentru a fi utilizate în productia de bunuri sau prestarea de servicii, pentru a fi închiriate tertilor sau pentru a fi folosite în scopuri administrative; si
b) sunt utilizate pe parcursul unei perioade mai mari de un an.
(2) Unele elemente de imobilizari corporale pot fi achizitionate din motive de siguranta sau legate de mediu. Achizitia unor astfel de imobilizari corporale, desi nu creste în mod direct beneficiile economice viitoare ale oricarui element existent de imobilizari corporale, poate fi necesara unei entitati pentru a obtine beneficii economice viitoare din alte active. Astfel de elemente de imobilizari corporale îndeplinesc conditiile pentru a fi recunoscute ca active, deoarece dau posibilitatea unei entitati sa obtina din activele conexe beneficii economice viitoare în plus fata de ceea ce s-ar putea obtine daca elementele respective nu ar fi fost dobândite.
(3) Prin politicile contabile se stabilesc conditiile specifice pentru recunoasterea imobilizarilor corporale.
(4) În vederea recunoasterii imobilizarilor corporale se impune utilizarea rationamentului profesional la aplicarea criteriilor de recunoastere pentru circumstantele specifice entitatii. În unele cazuri, ar putea fi adecvat sa fie agregate elementele nesemnificative individual, cum ar fi matritele, aparatele de masura si control, uneltele si alte elemente similare, si sa se aplice criteriile de recunoastere a valorii agregate a acestora.
(5) Piesele de schimb si echipamentul de service sunt, în general, contabilizate ca stocuri si recunoscute în profit sau pierdere atunci când sunt consumate. Totusi, piesele de schimb importante si echipamentele de securitate sunt considerate imobilizari corporale atunci când o entitate preconizeaza ca le va utiliza pe parcursul unei perioade mai mari de un an.”
• Punctul 106 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“106. – (1) Cheltuielile ulterioare efectuate în legatura cu o imobilizare corporala sunt cheltuieli ale perioadei în care sunt efectuate sau majoreaza valoarea imobilizarii respective, în functie de beneficiile economice aferente acestor cheltuieli.
(2) Cheltuielile efectuate în legatura cu imobilizarile corporale utilizate în baza unui contract de închiriere, locatie de gestiune, administrare sau alte contracte similare se evidentiaza în contabilitatea entitatii care le-a efectuat, la imobilizari corporale sau drept cheltuieli în perioada în care au fost efectuate, în functie de beneficiile economice aferente, similar cheltuielilor efectuate în legatura cu imobilizarile corporale proprii.”
• Punctul 107 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“107. -(1) O entitate nu recunoaste în valoarea contabila a unui element de imobilizari corporale costurile întretinerii zilnice a elementului respectiv. Aceste costuri sunt recunoscute în contul de profit si pierdere pe masura ce sunt suportate. Costurile întretinerii zilnice sunt reprezentate, în principal, de costurile cu manopera si materiale consumabile. Scopul acestor cheltuieli îl constituie reparatiile si întretinerea curente ale elementului de imobilizari corporale.
(2) Cheltuielile cu lucrarile de reparatii, altele decât cele mentionate la alin. (1), efectuate potrivit conditiilor tehnice de exploatare a activelor respective, care au ca rezultat îmbunatatirea parametrilor tehnici sau sunt indispensabile, la intervale regulate, pentru a asigura continuarea exploatarii activelor la parametrii normali se includ în valoarea activului respectiv. Cheltuielile cu reparatiile includ, de exemplu, sumele facturate de furnizori pentru lucrarile efectuate sau valoarea manoperei si consumurilor de stocuri, amortizarea si alte cheltuieli atribuibile în cazul lucrarilor executate în regie proprie. Entitatea stabileste prin politicile contabile criteriile în functie de care cheltuielile ulterioare efectuate în legatura cu imobilizarile corporale majoreaza valoarea acestora sau se evidentiaza în contul de profit si pierdere.
(3) Lucrarile de reparatii la imobilizarile corporale amortizate integral si care mai pot fi folosite majoreaza valoarea acestora, cu exceptia cheltuielilor mentionate la alin. (1).
(4) Componentele unor elemente de imobilizari corporale pot necesita înlocuirea la intervale regulate de timp. Entitatea recunoaste în valoarea contabila a unui element de imobilizari corporale costul partii înlocuite a unui astfel de element când acel cost este suportat de entitate, daca sunt îndeplinite criteriile de recunoastere pentru imobilizarile corporale.”
• La punctul 110, alineatele (4) si (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
“(4) O modificare semnificativa a conditiilor de utilizare, cum ar fi numarul de schimburi în care este utilizat activul, precum si în cazul efectuarii unor investitii sau reparatii, altele decât cele determinate de întretinerile zilnice, sau învechirea unei imobilizari corporale poate justifica revizuirea duratei de amortizare. De asemenea, în cazul în care imobilizarile corporale sunt trecute în conservare, folosirea lor fiind întrerupta pe o perioada îndelungata, poate fi justificata revizuirea duratei de amortizare.
(5) În cazurile mentionate la alin. (4), inclusiv în situatia prevazuta la pct. 121 alin. (3), durata de amortizare stabilita initial se poate modifica, aceasta reestimare conducând la o noua cheltuiala cu amortizarea pe perioada ramasa de utilizare.”
• La punctul 111, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
“(2) Investitiile efectuate la imobilizarile corporale utilizate în baza unui contract de închiriere, locatie de gestiune, administrare sau alte contracte similare se supun amortizarii pe durata contractului respectiv. La expirarea contractului, valoarea investitiilor efectuate si a amortizarii corespunzatoare se cedeaza proprietarului imobilizarii. În functie de clauzele cuprinse în contractele încheiate, transferul poate reprezenta o vânzare de active sau o alta modalitate de cedare. Înregistrarea în contabilitate a operatiunilor se efectueaza conform prezentelor reglementari.”
• La punctul 121, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
” (3) Daca o imobilizare corporala complet amortizata mai poate fi folosita, entitatea poate proceda la reevaluarea acesteia. Cu ocazia reevaluarii imobilizarii corporale, acesteia i se stabilesc o noua valoare si o noua durata de utilizare economica, corespunzatoare perioadei estimate a se folosi în continuare.”
• Dupa punctul 124 se introduce un nou punct, punctul 1241, cu urmatorul cuprins:
” 124.1. – În cazul terenurilor si cladirilor care au fost reevaluate si au facut obiectul unei cedari partiale, la scoaterea din evidenta a acestora, diferenta din reevaluare aferenta partii cedate se considera surplus realizat din rezerve din reevaluare, corespunzator valorii contabile a terenurilor, respectiv a cladirilor, scoase din evidenta, si se evidentiaza în contul 1065 «Rezerve reprezentând surplusul realizat din rezerve din reevaluare».”
• Punctul 190 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
” 190. – (1) Creantele preluate prin cesionare se evidentiaza în contabilitate la costul de achizitie (articol contabil 461 «Debitori diversi» = 462 «Creditori diversi»). Valoarea nominala a creantelor astfel preluate se evidentiaza în afara bilantului (contul 809 «Creante preluate prin cesionare»).
(2) În cazul achizitiei unui portofoliu de creante, costul de achizitie se aloca pentru fiecare creanta astfel preluata.
(3) În cazul în care cesionarul recupereaza de la debitorul preluat o suma mai mare decât costul de achizitie al creantei fata de acesta, diferenta dintre suma încasata si costul de achizitie se înregistreaza la venituri (contul 758 «Alte venituri din exploatare»/analitic distinct) la data încasarii.
(4) În cazul în care cesionarul cedeaza creanta fata de debitorul preluat, acesta recunoaste în contabilitate la data cedarii:
a) o cheltuiala (contul 654 «Pierderi din creante si debitori diversi»), daca costul de achizitie al creantei cedate este mai mare decât pretul de cesiune al acesteia; sau
b) un venit (contul 758 «Alte venituri din exploatare»/analitic distinct), daca pretul de cesiune al creantei cedate este mai mare decât costul de achizitie al acesteia.”
• La punctul 198, alineatul (3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
” (3) Impozitul pe profit, precum si celelalte impozite pentru care legislatia fiscala prevede efectuarea de plati anticipate se reflecta distinct în contabilitate, pe seama cheltuielilor si a conturilor de datorii, cu evidentierea separata a achitarii contravalorii acestora.”
• La punctul 233, dupa alineatul (1) se introduce un nou alineat, alineatul (11), cu urmatorul cuprins:
” (11) Subventiile guvernamentale sunt uneori denumite în alte moduri, cum ar fi subsidii, alocatii, prime sau transferuri.”
• Dupa punctul 235 se introduc doua noi puncte, punctele 2351 si 2352, cu urmatorul cuprins:
“ 2351. -(1) Subventiile guvernamentale, inclusiv subventiile nemonetare la valoarea justa, nu trebuie recunoscute pâna când nu exista suficienta siguranta ca:
a) entitatea va respecta conditiile impuse de acordarea lor; si
b) subventiile vor fi primite.
(2) Doar primirea unei subventii nu furnizeaza ea însasi dovezi concludente ca toate conditiile atasate acordarii subventiei au fost sau vor fi îndeplinite.
2352. -(1) Contabilitatea proiectelor finantate din subventii se tine distinct, pe fiecare proiect, sursa de finantare, potrivit contractelor încheiate, fara a se întocmi situatii financiare anuale distincte pentru fiecare asemenea proiect.
(2) Pentru asigurarea corelarii cheltuielilor finantate din subventii cu veniturile aferente se procedeaza astfel:
a) din punctul de vedere al contului de profit si pierdere:
- în cursul fiecarei luni se evidentiaza cheltuielile dupa natura lor;
- la sfârsitul lunii se evidentiaza la venituri subventiile corespunzatoare cheltuielilor efectuate;
b) din punctul de vedere al bilantului:
- creanta din subventii se recunoaste în corespondenta cu veniturile din subventii, daca au fost efectuate cheltuielile suportate din aceste subventii, sau pe seama veniturilor amânate, daca aceste cheltuieli nu au fost efectuate înca;
- periodic, odata cu cererea de rambursare a contravalorii cheltuielilor suportate sau pe baza altor documente prin care se stabilesc si aproba sumele cuvenite, se procedeaza la regularizarea sumelor înregistrate drept creanta din subventii.”
• Dupa punctul 236 se introduc doua noi puncte, punctele 2361 si 2362, cu urmatorul cuprins:
“236.1. – (1) În cele mai multe situatii, perioadele de-a lungul carora o entitate recunoaste cheltuielile legate de o subventie guvernamentala sunt usor identificabile. Astfel, subventiile acordate pentru acoperirea anumitor cheltuieli sunt recunoscute la venituri în aceeasi perioada ca si cheltuiala aferenta. În mod similar, subventiile legate de activele amortizabile sunt recunoscute, de regula, în contul de profit si pierdere pe parcursul perioadelor, si în proportia în care amortizarea acelor active este recunoscuta.
(2) O subventie guvernamentala care urmeaza a fi primita drept compensatie pentru cheltuieli sau pierderi deja suportate sau în sensul acordarii unui ajutor financiar imediat entitatii, fara a exista costuri viitoare aferente, trebuie recunoscuta în contul de profit si pierdere în perioada în care îndeplineste conditiile sa fie recunoscuta drept creanta.
(3) În anumite circumstante, o subventie guvernamentala poate fi acordata în scopul oferirii de ajutor financiar imediat unei entitati. Astfel de subventii pot fi limitate la o anumita entitate si pot sa nu fie disponibile unei categorii întregi de beneficiari. În acest caz, recunoasterea subventiei în contul de profit si pierdere are loc în perioada în care entitatea îndeplineste conditiile pentru primirea subventiei.
(4) O subventie guvernamentala reprezinta o creanta pentru o entitate în situatia în care compenseaza cheltuieli sau pierderi suportate într-o perioada precedenta. O astfel de subventie este recunoscuta în contul de profit si pierdere al perioadei în care devine creanta.
(5) Entitatea prezinta în notele explicative informatii referitoare la subventiile primite, destinatia acestora si elementele care justifica îndeplinirea conditiilor necesare pentru acordarea subventiilor.
2362. – Subventiile legate de terenuri pot impune, prin contractele încheiate, îndeplinirea anumitor obligatii. În acest caz, subventiile se recunosc drept venituri pe parcursul perioadelor în care sunt suportate costurile îndeplinirii respectivelor obligatii. De exemplu, o subventie pentru teren poate fi conditionata de construirea unei cladiri pe terenul respectiv. În acest caz, subventia se recunoaste în contul de profit si pierdere pe parcursul duratei de viata a cladirii.”
16. La punctul 237, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (3), cu urmatorul cuprins:
” (3) În cazul terenurilor si cladirilor pentru care s-au primit subventii si au facut obiectul unei cedari partiale, la scoaterea din evidenta a acestora subventia aferenta partii cedate se transfera la venituri, corespunzator valorii contabile a terenurilor, respectiv a cladirilor, scoase din evidenta.”
• La punctul 238, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
” (4) O entitate prezinta în notele explicative informatii privind conditiile care nu au fost îndeplinite în legatura cu subventiile guvernamentale si obligatiile ce deriva din neîndeplinirea acestora.”
• La punctul 256 alineatul (1), litera a) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
” a) venituri din vânzarea de produse si marfuri, precum si prestari de servicii. În aceasta categorie se includ si veniturile realizate din vânzarea de locuinte de catre entitatile ce au ca activitate principala obtinerea si vânzarea de locuinte.
Unele entitati pot practica programe de fidelizare a clientilor, care presupun acordarea de puncte cadou acestora. Aceste puncte cadou pot fi utilizate pentru a achizitiona bunuri sau servicii gratuite sau cu pret redus, ca parte a unei tranzactii de vânzare de bunuri sau prestari de servicii, sub rezerva îndeplinirii unor eventuale conditii suplimentare. Entitatea contabilizeaza punctele cadou ca o componenta identificabila a tranzactiei în cadrul careia acestea sunt acordate (contul 472 «Venituri înregistrate în avans»/analitic distinct). Suma corespunzatoare punctelor cadou se recunoaste drept venit în momentul în care entitatea îsi îndeplineste obligatia de a furniza premiile sau la expirarea perioadei în cadrul careia clientii pot utiliza punctele cadou. Daca se estimeaza ca nivelul cheltuielilor necesare îndeplinirii obligatiei de a furniza premiile depaseste contravaloarea primita sau de primit pentru acestea, la data la care clientul le rascumpara, pentru diferenta aferenta entitatea înregistreaza în contabilitate un provizion;”.
• La punctul 258, dupa alineatul (2) se introduce un nou alineat, alineatul (21), cu urmatorul cuprins:
” (21) Evaluarea momentului în care o entitate a transferat cumparatorului riscurile si avantajele semnificative aferente dreptului de proprietate asupra bunurilor impune o examinare a circumstantelor în care s-a desfasurat tranzactia. În cele mai multe cazuri, transferul riscurilor si avantajelor aferente dreptului de proprietate coincide cu transferul titlului legal de proprietate sau cu trecerea bunurilor în posesia cumparatorului. Acesta este cazul celor mai multe vânzari cu amanuntul. În alte cazuri, transferul riscurilor si avantajelor aferente dreptului de proprietate apare într-un moment diferit de cel al transferului titlului legal de proprietate sau de cel al trecerii bunurilor în posesia cumparatorului. Daca o entitate pastreaza doar un risc nesemnificativ aferent dreptului de proprietate, atunci tranzactia reprezinta o vânzare si veniturile sunt recunoscute. De exemplu, un vânzator poate pastra titlul de proprietate asupra bunurilor doar pentru a se asigura ca va încasa suma care se datoreaza. Într-un asemenea caz, daca entitatea a transferat riscurile si beneficiile semnificative aferente dreptului de proprietate, tranzactia este o vânzare si veniturile sunt recunoscute. Un alt exemplu când entitatea pastreaza doar un risc nesemnificativ aferent dreptului de proprietate poate fi o vânzare cu amanuntul, cu o clauza de returnare a banilor în cazul în care clientul nu este satisfacut. În asemenea cazuri, veniturile sunt recunoscute în momentul vânzarii, presupunându-se ca vânzatorul poate estima în mod fiabil retururile viitoare si poate recunoaste un provizion aferent retururilor pe baza experientei anterioare si a altor factori relevanti.”
• Dupa punctul 287 se introduce un nou punct, punctul 2871, cu urmatorul cuprins:
” 2871. – (1) Entitatile care preiau creante potrivit pct. 190 alin. (1) prezinta în notele explicative la situatiile financiare anuale informatii aferente creantelor preluate prin cesionare, astfel:
a) modificarile valorii creantelor evidentiate în conturi bilantiere (contul 461 «Debitori diversi»)
b) modificarile valorii creantelor evidentiate în conturi în afara bilantului (contul 809 «Creante preluate prin cesionare»)
(2) Entitatile care preiau creante potrivit pct. 190 alin. (4) prezinta în notele explicative la situatiile financiare anuale informatii aferente creantelor preluate prin cesionare, referitoare la costul de achizitie si valoarea nominala a creantelor preluate, încasate, cedate tertilor, trecute pe cheltuieli, precum si soldul creantelor la sfârsitul exercitiului financiar.”
• În Planul de conturi general, prevazut la punctul 329, se introduce un nou cont, respectiv contul 809 “Creante preluate prin cesionare”.
• În capitolul VII se introduce functiunea contului 809 “Creante preluate prin cesionare”, care va avea urmatorul cuprins:
“Contul 809 «Creante preluate prin cesionare»
Cu ajutorul acestui cont se tine evidenta valorii nominale a creantelor preluate prin cesionare.
În debitul contului 809 «Creante preluate prin cesionare» se înregistreaza valoarea nominala a creantelor preluate prin cesionare, iar în credit, valoarea nominala a acestor creante scoase din evidenta pe masura încasarii, cedarii catre terti sau datorita imposibilitatii încasarii acestora.
Soldul contului reprezinta valoarea nominala a creantelor preluate prin cesionare, existente la un moment dat.”
Art. II. -
Prezentul ordin se aplica începând cu data de 1 ianuarie 2014.
Art. III. -
La data intrarii în vigoare a prevederilor prezentului ordin, pentru creantele existente în soldul contului 461 “Debitori diversi”, reprezentând creante preluate prin cesionare si evidentiate la valoarea nominala, se procedeaza astfel:
a) în scopul aducerii acestor creante de la valoare nominala la cost de achizitie, valoarea creantelor se diminueaza pâna la costul de achizitie, articol contabil 654 “Pierderi din creante si debitori diversi” = 461 “Debitori diversi” si, concomitent, se reiau la venituri ajustarile pentru depreciere înregistrate în relatie cu acestea, articol contabil 496 “Ajustari pentru deprecierea creantelor – debitori diversi” = 7814 “Venituri din ajustari pentru deprecierea activelor circulante”;
b) în situatia în care nu poate fi determinat costul de achizitie al creantelor preluate prin cesionare, entitatea urmareste în continuare creantele existente în soldul contului 461 “Debitori diversi” si evidentiate la valoarea nominala, pâna la data încasarii, cedarii catre terti sau a scoaterii din evidenta a acestora, ca urmare a imposibilitatii încasarii acestora. În acest caz, entitatea evidentiaza distinct în contul 461 “Debitori diversi” creantele achizitionate pâna la data de 31 decembrie 2013, recunoscute la valoarea nominala, de creantele achizitionate dupa data de 1 ianuarie 2014, recunoscute la cost de achizitie.
Art. IV. -
Prezentul ordin se publica în Monitorul Oficial al României, Partea I.
Viceprim-ministru, ministrul finantelor publice,
Daniel Chitoiu
Bucuresti, 22 noiembrie 2013.
Nr. 1.898.

 
 
 
 


Copyright © 2013 EXPCONTA.  Toate drepturile rezervate.
Continutul acestui site internet este protejat potrivit Legii nr. 8/1996 a dreptului de autor. Folosirea continutului ori a unor parti din acesta fara înstiintarea, respectiv aprobarea proprietarului acestui site se pedepseste conform dispozitiilor legale în vigoare.